BRC-LPG-sequent-systeem

BRC multipoint Sequent LPG systeem

Sequentieel LPG gasinjectie systeem
 
Met als basis de jarenlange ervaring van M.T.M. op gebied van ontwerp en productie van autogas- en aardgas injectiesystemen in dampfase, is er nu het nieuwe BRC multipoint sequentieel gestuurde LPG systeem dat op dit moment kan worden beschouwd als de absolute top in techniek op het gebied gasinjectiesystemen (dampfase) voor verbrandingsmotoren met een geregelde ontsteking.
 
Het nieuwe BRC LPG systeem is het resultaat van M.T.M.'s commitment om aan de technische eisen te voldoen van de huidige en toekomstige generaties voertuigen. Het BRC LPG systeem voldoet niet alleen aan de uitlaatgas emissie eisen maar is, volgens voorschriften en de laatste Europese normen, ook nog eens volledig integreerbaar met het on board diagnose systeem (EOBD)
 
 
M.T.M. speelt in op de laatste technologische ontwikkelingen d.m.v. een LPG systeem dat is gebaseerd op elektronische injectoren (reeds getest en gebruikt door diverse automobielfabrikanten) om derhalve een betere integratie te bewerkstelligen van elektronica en communicatie (middels K-serial line en CAN BUS) en van de mechaniek en brandstofdynamiek van het voertuig.
 
De opbouw van het BRC LPG systeem
Het BRC multipoint sequentieel LPG injectie systeem bestaat uit componenten die voldoen aan de standaard van automobiel fabrikanten, zoals:
 
* LPG vulnippel
* LPG tank
* LPG slangen en leidingen
* Gasafsluiter
* LPG verdamper/drukregelaar type 'GENIUS'
* LPG injectoren
* Rubber slangen
* Brandstofkeuze schakelaar met inhoudsaanduiding
* Gasdruk-, temperatuur en Mapsensor
* LPG niveaumeter
 
Verder is het BRC LPG systeem gebaseerd op enkele innovatieve producten om de veiligheid te vergroten en om nieuwe functies mogelijk te maken:
 
* 'Europa multivalve LPG tank of het Nederlandse 4-gats LPG tank
* ECU
* Brandstofgalerij
Functies
De aansturing van de brandstof verrijking tijdens het rijden op gas wordt gedaan door de originele benzine ECU (systeem in serie) Het gas injectiesysteem vertaald slechts het signaal van de benzine injectoren naar de gasinjectoren. Op deze wijze blijft, tijdens het rijden op gas, de benzine ECU onveranderd de systeem-diagnose uitvoeren (uiteraard zijn dan wel de benzine injectoren uitgeschakeld) en blijft het OBD systeem functioneren zoals het hoort zowel tijdens het rijden op gas als op benzine. Het berekenen en vertalen van het benzine injector signaal en timing gebeurt via algoritmes die er uiteindelijk voor zorgen dat de gasinjector inspuit in de zelfde cilinder als de corresponderende benzine injector.
 
Let op, de LPG-ECU meet de gasdruk naar de LPG-injectoren en past de gasinjectie timing aan afhankelijk van de gemeten waarde. De ingespoten hoeveelheid LPG wordt dus niet beïnvloed door kleine drukverschillen waardoor een precieze calibratie van de drukregelaar niet is vereist.
 
Omdat het BRC gassysteem in serie werkt met het benzinesysteem, blijven alle originele afstellingen en programmeringen van de automobielfabrikant in werking en worden als het ware 1 op 1 gekopieerd tijdens het rijden op gas . Denk hier aan bijvoorbeeld toerenbegrenzer, decelleratie onderbreking, controle van uitlaatgassen, vol-last en stationair draaien.
 
Veranderingen door gebruikelijke ouderdom slijtage op benzine en gas in de motor worden ondervangen door de zelflerende signalen van het toerental en Mapsensor te gebruiken. Op deze wijze garanderen wij u dat het BRC LPG gasinjectiesysteem zich zelf aanpast aan veranderende omstandigheden van het betreffende voertuig.
 
De eerste testresultaten m.b.t. uitlaatgas emissie zijn behaald met een Fiat Doblò (EuroIII) op autogas. Het testresultaat was, inclusief de slijtage factor van de katalysator, vergelijkbaar met die van de Euro IV limiet.
 
De compatibiliteit van het BRC LPG gasinjectiesysteem met het originele OBD systeem wordt gewaarborgd door de seriële schakeling en het gecompliceerde diagnosesysteem van sensoren en actuators van de LPG-ECU. Bij het in de fout gaan van origineel component zal de benzine ECU dit registreren en melden aan de bestuurder. Mocht het gassysteem in de fout gaan dan zal de gas ECU, na het lokaliseren, direct en automatisch overschakelen naar benzine. Zo wordt de kwetsbare katalysator beschermd en zullen de uitlaatgas emissies niet boven de norm komen, ook zullen andere componenten niet onnodig worden beschadigd. Met andere woorden het voertuig zal onder alle omstandigheden ten allen tijde binnen de OBD norm en observatie blijven. Het automatisch overschakelen van gas naar benzine zal aan de bestuurder kenbaar gemaakt worden middels een optisch of akoestisch signaal. Het is dan ook niet nodig om het overschakelen via de OBD kenbaar te maken omdat het voertuig simpelweg binnen alle gestelde OBD normen blijft.
 
Het BRC LPG systeem schakelt tevens automatisch over naar benzine als de gastank leeg raakt. De bestuurder kan dus beide handen aan het stuur houden en hoeft niet onnodig zelf de brandstofkeuze schakelaar te bedienen tijdens het rijden. Het leeg raken van de LPG-tank wordt gedetecteerd door de gas ECU die constant de druk op de injectoren meet.
 
Het overschakelen gebeurt middels K-line of Bus CAN. Het BRC LPG gassysteem wordt dus in het OBD systeem aangesloten ten einde een specifiek OBD systeem te creëren voor het rijden op gas.
 
De voedingscapaciteit is meer dan 30kW per injector en maximaal 8 injectoren kunnen worden aangestuurd, tot een motorvermogen van 240kW (326pk) Ook kunnen voertuigen met turbo of een andere vorm drukvulling zonder problemen worden omgebouwd.